گروه علمی و خبری تسنیم

مطالب مفیدی از سراسر وب

گروه علمی و خبری تسنیم

مطالب مفیدی از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

 اوبر کمربندهای خود را سفت می کند و بخشی از سیاست های مدیر عامل این شرکت، دارا خسروشاهی، خلاص شدن از بخش هایی از کسب و کار است که نه فقط سودهی ندارند، بلکه به نوعی مثل خونروی، انرژی و سرمایه را بدون بازدهی می بلعند.

شاید نشنیده باشید که شرکت تاکسی های اینترنتی اوبر در آمریکا با همکاری هیوندایی کره جنوبی به دنبال راه اندازی تاکسی های هوایی بوده و نام آن اِلِوِیت Elevate [به معنی علو و بلند کردن و بالا رفتن] است. اما حالا اوبر در وضعیتی قرار گرفته است که باید جلوی بخش های زیان آور کسب و کار خود را بگیرد. بیراه هم نمی گوید چون صنعت تاکسی های اینترنتی در آمریکا با شروع شیوع ویروس کرونا، لطمه بسیار سنگینی را متحمل شد.

بر اساس گزارشی که توسط اکسیوس  منتشر شد، آخرین بخشی که در اوبر در معرض فروش قرار گرفته «اوبر اِلِوِیت» است و اگر نام آن را تا به حال نشنیده اید به خاطر آن است که «اوبر اِلِوِیت» به عنوان صنعت تاکسی هوایی برخلاف نامش هرگز از زمین برنخواسته است.

سال ها است که بشر هم از لحاظ فناوری و هم از لحاظ توانایی موفق به ساخت تاکسی های هوایی شده است اما تا به حال جنبه عملی پیدا نکرده و دلایل متعددی دارد.

اوبر هم قصد تعطیلی بخش تاکسی هوایی را ندارد،‌ بلکه برای آن مشتری خوبی پیدا کرده است. استارت آپ فعال در صنعت هوایی جابی اوییشن Joby Aviation خواستگار تاکسی های هوایی اوبر است. مهمترین ویژگی این استارت آپ تلاش برای ساخت وسایل عمودپرواز یا VTOL‌ است که می تواند بدون نیاز به خیز برداشتن یا فرودگاه خاص به صورت عمودی پرواز کند یا فرود آید. اخبار زیادی هم از این استارت آپ منتشر نشده است چون علاقه دارد اطلاعات مربوط به آن محرمانه باقی بماند.

تاکسی اینترنتی اسنپ

اسنپ اولین استارت آپ ایرانی ساخته شده برای حمل و نقل اینترنتی در کشور است که فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کرد و در حال حاضر موفق‌ترین تاکسی اینترنتی در کشور محسوب می‌شود که با یک میلیون سفر موفق در روز رکور تعداد سفر روزانه در کشور را در اختیار دارد. این سرویس اینترنتی علاوه بر درخواست تاکسی، امکاناتی نظیر در خواست موتور سیکلت برای جا به جایی در شهر، درخواست پیک، رزرو هتل و سفارش آنلاین غذا را نیز دارد و در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ شهر کوچک و بزرگ کشور خدمات‌رسانی می‌کند.

اما بخش درخواست تاکسی و موتور سیکلت این نرم افزار اینترنتی به چهار بخش اسنپ اکو، اسنپ رز، باکس و بایک تقسیم می‌شود که در آن اسنپ اکو همان سرویس معمولی و مقرون به صرفه اسنپ است و سرویس اسنپ رز به تاکسی‌های مخصوص بانوان تعلق دارد که راننده این سفر‌ها نیز خانم هستند. در بخش موتور سیکلت اسنپ بایک به جا به جایی مسافر در شهر و اسنپ باکس مربوط به حمل بار و پیک موتوری است.

از دیگر ویژگی‌های این استارت آپ می‌توان به سیستم امتیاز دهی و نظارتی هوشمند اشاره کرد؛ این سیستم به این صورت عمل می‌کند که مسافر پس از هر سفر باید نظر خود درباره راننده را به شرکت اسنپ اعلام کند، از طرفی هم خود شرکت به صورت دقیق روی راننده و مسیر‌هایی که می‌رود نظارت خواهد داشت. از سایر امکانات این تاکسی اینترنتی می‌توان به اشتراک گذاری و نمایش کامل اطلاعات راننده با افراد و همچنین ارسال موقعیت مکانی زنده مسافر به سایر افراد اشاره کرد. همچنین مسافر در صورتی که قصد توقف یا رفتن به مسیر دیگری را داشته باشد، می‌تواند در نرم افزار ثبت و با تایید راننده به مقصد دوم خود برسد.

این فروش بیشتر از آن که نشانه آن باشد که تاکسی های هوایی به افق دید انسان ها نزدیک شده اند، نشان از آن دارد که موانع واقعی گسترش آن به قدری جدی هستند که یک شرکت تاکسی اینترنتی موفق در آمریکا عطای آن را به لقایش بخشیده است. اما به هر حال اخبار خودروهای پرنده همیشه جاذبه خود را داشته و دارد و باید دید در آینده تا چه حد این رؤیا به حقیقت می پیوندد.

  • ۹۹/۰۹/۲۶
  • سحر بیاتی نیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی